معرفی کتاب درویش و بیگانـه

کتاب درویش و بیگانـه، طریقه نصب جا رختخواب برگزیده‌اى از هجده اثر گوناگون مارک تواین هست که مابین سال‌هاى 1863 که تا 1910 نگارش یـافته است.

کتاب درویش و بیگانـه (Collected Tales، Sketches، Speeches & Essays) شامل نـه داستان کوتاه فکاهی، دو داستان کوتاه و سه حکایت کوتاه پندآموز و حکیمانـه است. طریقه نصب جا رختخواب هدفِ این مجموعه، معرفى و شناسایى بیشتر جنبه‌هاى مختلفى از شخصیت مارک تواین هست که احتمالاً تاکنون کمتر مورد توجه قرار گرفته‌اند: طریقه نصب جا رختخواب تواین نـه تنـها منتقدى آگاه و حساس و طنزپردازى کم‌نظیر درون زمـینـه مسائل اجتماعى و سیـاسى بود، بلکه اندیشمند و تحلیلگرى ژرف‌اندیش درون خصوص ویژگى‌هاى اخلاقى و شخصیتى بشر نیز بود.

نخستین قلمرو ادبى کـه مارک تواین (Mark Twain) درون سنین نوجوانى فعالیت نویسندگى خود را درون آن آغاز کرد و قبل از نگارش رمان‌هایى مانند: «تام سایر» (1876)، «شاهزاده و گدا» (1881)، «زندگى بر روى رودخانـه مـیسى سیپى» (1883)، «ماجراهاى هکلبرى فین» (1884) و «یک یـانکى درون دربار آرتور شاه» (1889)، جلب توجه کرد و به معروفیت رسید، زمـینـه داستان‌هاى فکاهى کوتاه (Sketch) بود. طریقه نصب جا رختخواب شمار داستان‌هاى کوتاه و مقالات منتشر شده تواین بیش از دویست عدد است. ضمناً تعدادى داستان و مقاله ناتمام از او باقى مانده هست که تاکنون منتشر نشده‌اند.

در نحوه پردازش داستان‌هاى فکاهى کوتاه تواین دو ویژگى را آنچنان درون هم مى‌آمـیزد و ارائه مى‌دهد کـه طنز او بـه طور بى‌بدیل و غیر قابل تقلیدى خود را نمایـان و از طنز سایر فکاهى‌نویس‌ها مجزا و منحصر‌به‌فرد مى‌کند. یکى از این ویژگى‌ها نحوه نگرش انتقادى و افراط و مبالغه و در عین حال جدیت خاصى هست که او با آن موضوع مورد بحث را توصیف و تشریح مى‌کند. ویژگى دیگر زبان و سبکى هست که او براى ارائه توصیفات طنزآمـیز بـه کار مى‌برد: زبان و سبکى بسیـار موجز و مختصر، بدون حاشیـه‌پردازى و بسیـار مستقیم و آمـیخته بـه اصطلاحات عامـیانـه. سبک نگارش و شیوه توصیف تواین اگر چه غالباً موجز و مختصر و بدون حاشیـه‌پردازى و مستقیم و گاهى عامـیانـه است، معهذا درون جایى کـه جهت توصیف احساس و یـا حالتى خاص نیـاز بـه بکارگیرى سبک نگارش رمانتیک، شاعرانـه و یـا ادیبانـه باشد، او با چنان مـهارتى آن را بـه کار مى‌بندد و مطلب خود را بیـان مى‌کند کـه تاثیرى لذت‌بخش و تحسین برانگیز دارد و خواننده را مجذوب تسلط و تقابل بین سبک عامـیانـه و ادبى خود مى‌کند.

در بخشی از کتاب درویش و بیگانـه مـی‌خوانیم:

بله، این جناب اسمایلى موش، خروس جنگى، گربه نر و انواع و اقسام از اینطور چیزها داشت و با جنون شرط بندى‌اش آرامش همـه را سلب کرده بود. چیزى هم وجود نداشت کـه بتوان براى او آورد و او سر آن شرط‌بندى نکند و با انسان وارد رقابت نشود. روزى او یک قورباغه گرفت، آن را بـه خانـه برد و گفت کـه مى‌خواهد او را دست‌آموز کند. و واقعا درون مدت این سه ماه او کارى بـه غیر از درون حیـاط خلوت نشستن و آموزش جهیدن بـه قورباغه انجام نداد. از حق هم نباید گذشت کـه او درست و حسابى بـه قورباغه تعلیم پ داده بود. اسمایلى یک ضربه کوچک بـه پشت قورباغه مى‌زد و او بلافاصله مثل یک دونات درون هوا معلق مى‌زد و اگر پرش خوبى انجام داده بود، یکى‌ دو که تا پشتک هم مى‌زد و مثل یک گربه بر روى پاهایش فرود مى‌آمد.

فهرست مطالب

شرح حال مارک تواین
داستان‌هاى فکاهى کوتاه و سبک نگارش تواین
دفتر خاطرات آدم و حوا
طریقه علاج سرماخوردگى
قورباغه معروف جهنده
در خصوص خدمـه هتل‌ها
تُرکى
ساعت من
خطر دراز کشیدن درون رختخواب
نخستین اقدام ادبى من
در خصوص آرایشگرها
جایگاه انسان درون دنیـاى حیوانات
پنج نعمت زندگانى
درویش و بیگانـه متعارض
ماجراى گورکى
یک حکایت
سیـاره جدید
مرگ جین
نقطه عطف زندگى من
اسکناس یک مـیلیون پوندى




[دانلود کتاب درویش و بیگانـه - مارک تواین - کتابراه طریقه نصب جا رختخواب]

نویسنده و منبع | تاریخ انتشار: Sun, 22 Jul 2018 11:27:00 +0000